måndag 9 april 2018

Vårkänslor

Nu börjar våren verkligen komma. För ett par dagar sedan var det varmt. Men det jag framförallt tänker på är alla fåglarna! Fåglarna som flyttar tillbaka. Skogarna och parkerna fylls av nya sånger och drillar. Jag hör bofinken. Talgoxen börjar tydligare kvittra sin enkla, klara vårsång. För några dagar sedan kom de första vitkindade gässen. De går nu och pickar mask och annat på fälten. Precis nu innan jag kom in i lägenheten stötte jag på årets första sädesärla. Björktrastarna är tillbaka. Precis i denna stund hör jag gröngölingen här utanför. Den har ju funnits här hela vintern, så nåt vårtecken är det inte, men jag blir alltid glad när jag hör den. Jag såg också gråhägern "Hägge" (som jag och Hella kallar denna speciella häger) stå i vassen på vägen efter att ha lämnat Hella i skolan. Hägge har ju också funnits här hela vintern, nästan som en kompis jag blir glad av att möta.

Igår var det en fantastisk soluppgång. Jag och Hella stod och tittade och vi tog bilder. De lyckas inte fånga den cirkelrunda glödande sol som vi såg, men vackra ändå tycker jag.


Tillägg: Efter jag skrivit detta inlägg hörde jag gröngölingen igen, och jag tog kikaren och gick ut. Och där satt den, i en ek invid vägen. Jag kollade på den och kände mig alldeles glad. Första gången jag ser denna gröngöling som jag bara hittills hört så många gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar