måndag 16 april 2018

Trasten i toppen av trädet

Gick ut på morgonen på Hersbykullen med fokus på fåglar. Hade med mig kikare, anteckningsbok, sittunderlag. Går tyst som en räv omkring till jag finner en plats.

Sätter mig ned, kl 07.40. På vägen hit har jag sett två nötväckor hoppa omkring. Hört talgoxar, en större hackspett i ett dött träd med många hål i. Samt en trast sjunga i en talltopp.
07.50: Den där trasten sitter och sjunger i toppen. Brunvitsvartpräcklig. Oregelbunden omelodisk sång. Antagligen en taltrast? Annars har det blivit tyst omkring mig. Långt borta, åt nordväst hör jag en grönfink. Några toner av nötväckan hörde jag. Och jag såg en koltrast hoppa omkring.
08.00: Finns ett större fågelbo framför mig, en holk. En fågel flyger in och ut där. Först trodde jag det var en skata, men nu tyckte jag det såg ut som en spillkråka. Men jag är inte säker. Fågeln flög in och ut i boet. Samlade mat? Har ungarna kommit? Eller reder boet? Nötväckor sjunger. En talgoxe har varit här. Den där trasten håller på oavbrutet.
08.10: Trasten fortsätter sjunga, långt borta hör jag fortfarande grönfinken. Annars stilla här. Hör några blåmesar längre bort också. Nån kommer gående nu med en hund. Hon ser mig inte. Blir lite osäker varför det blir tystare och tystare med fågelljud. Beror det på mig eller på att fåglarna börjat ge sig av på frukostsökande nu? Ser inte heller till fågeln i holken längre. Varför inte? Sista gången jag såg den störtdök den ned på marken.
08.20: En nötväcka flög och satte sig på en gren några meter bort. Blev glad över det. Hoppade till ett annat träd innan den flög iväg. Nu hör jag den drilla (den eller en annan nötväcka). Hör hackspetten hacka i ett träd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar