tisdag 17 april 2018

Kall morgon vid Trimer

Gick idag ned till den fågellokal som kallas trimer (namnet kommer från roddklubben, om jag förstått det rätt). Det är en fågellokal som ligger nere vid kyrkviken, nära kyrkan. Men jag visste att detta är en fågellokal som är mest befolkad av fåglar på hösten. Det är väl en matplats då, bland vassen. Nu var det inte så mycket fåglar där.



07.40: har suttit här i ca 10 min. Mediterat och observerat både inåt och utåt.Vinden blåser kall från väst. I vattnet simmade skäggdopping tidigare. Hör talgoxe i nordöst, samt en annan fågel som låter "triiiu" med tre sekunders mellanrum. Ser en kricka (tror jag) flyga förbi.

06:50: inte mycket fåglar. En ringduva i nordväst. Ett grågåspar cirklade runt mig ett varv. Hör gröngöling en bra bit bort, samt flera talgoxar. Fiskmåsar som flyger förbi.

07.00: Ett par sothönor flög förbi. Talgoxar och blåmesar fortfarande i nordost. Gröngölingen hördes igen på andra sidan viken, tror jag. Men nu hör jag den igen på denna sidan viken, österut. Jag hör också grönfinkens surrande sång. Bakom mig kommer en flock med björktrastar och sätter sig i ett träd. Jag tackar platsen och dess rådare och livsformer. Blotar lite frön och ger mig hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar