måndag 16 april 2018

Fågeln i holken

07:30: kom till platsen, inre fokusering i tio minuter. Men under den tiden blev jag också medveten om fåglar. Taltrasten här idag också, men nu lite i sydväst. Nötväckan drillar. Jag har sett den svarta fågeln i holken. Tror det är en koltrast och noterar att jag kände mig lite besviken. Två talgoxar satt i några grenar tio meter västerut. Sett och hör nu större hackspett - en hane, och jag hör just nu blåmes. Har också hört nötskrikan skräna i söder, ca 50 meter bort.
07.59: Taloxe ganska nära, fem meter bort, västerut. Vad händer bakom min rygg som jag missar? Hackspetten har hoppat omkring i döda trädet i nordväst. Koltrasten (?) har flugit in och ut i holken några gånger. Mycket oljud från maskiner! Ett tag var det ganska tyst på fågelljud. På grund av mig? Nötväckan är hela tiden här i närheten. Visar upp sig. Hane eller hona, går det att se? Jag hör vad jag tror är taltrasten, men lite tystare sång. Eller är det en annan fågel?
08.15: Det var taltrasten. Den fortsätter sjunga, nu i ett träd ännu närmare. Jag hör gröngölingen i sydöst. Så det där entoniga fågellätet: Piiip...piiip...piiip...(tystnad)...piiip...piiip...piiip...(tystnad)... Är det nötväckan eller en annan fågel? Lyckas inte avgöra. Däremot går jag omkring på platsen i slutet för att kunna se taltrasten. Den tycks gilla att sitta högst upp i trädtoppen och sjunga. Och då ser jag också koltrasten i holken, så det blir bekräftat. Ser också fortfarande nötväckan hoppa omkring och hör nötskrikorna skräna i sydöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar