tisdag 12 juli 2011

Runoplats

Vad skall jag kalla den plats dit jag går? Den plats som jag skall skapa en sådan speciell relation till? Det finns ju vissa namn, på skogen, på mossen som ligger i anslutning till min plats. Men jag känner ett behov av att ge ett namn åt just den avgränsade plats dit jag går och där jag sitter.

Det är en helig plats för mig. Det är också en hemlig plats. Jag går dit ensam. Det är en plats för mig själv och för mitt möte med naturens varelser. Därför känns den just hemlig. Den är också hem-lig. Jag går dit som till ett andra hem. Visserligen är det inte bara mitt hem, många andra varelser har denna plats som sitt hem i ännu högre grad än jag. Men det är ändå för mig redan en känsla av att komma hem.

Runa är inte bara namnet på fornnordiska skrivtecken. Det finns också andra former av runor - i Kalevala till exempel hör vi om runosånger.

Runa eller runo- har en ursprunglig betydelse som "hemlighet" eller "hemlig viskning" Kanske passar det bra att kalla platsen för min runoplats. Det är en hemlig plats. Det är en plats för viskningar. Där jag rör mig tyst, försiktigt och viskande. Och där jag öppnar mig för naturens viskningar.

Runoplats. Känns bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar