fredag 8 juli 2011

En plats i skogen

Jag har som ambition att så ofta som möjligt besöka en plats i skogen nära där jag bor. En  plats i skogen. Det är viktigt. Att återkomma till samma plats, bli intim med den, lära känna den. Se förändringar över tid. Successivt låta platsens hemligheter uppenbara sig. Lära känna de personer som bor där - träd, rådjur, fåglar...

Jag vill förhålla mig ödmjuk. Jag är på besök i nån annans hem, nån annans livsutrymme. Skall försöka vara varsam, lyssnande.

Den här naturdagboken - i form av en blogg - är kanske först och främst till för mig själv. Att skapa berättelser av det jag upplever, tänker och känner. För att nå djupare förståelse, se sammanhang tydligare. Men det finns också orsaker varför jag valt att göra dagboken till en blogg.

Dels hoppas jag kunna inspirera andra till naturvakenhet, att finna sin  plats i naturen.

Dels ser jag det som en kunskapsbank under utveckling. Hjälp mig gärna och diskutera de upplevelser och de mysterier jag träffar på under min naturvistelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar