tisdag 22 november 2011

Vad missar jag just nu?

Ett av de enklaste men också mest effektiva sätten att utveckla ökad naturvakenhet är att då och då under dagen ställa sig frågan: "Vad missar jag just nu?"

Denna fråga får mig att stanna upp och öppna mina sinnen. Det är så mycket som går mig förbi när jag är försjunken i dagdrömmerier, eller när jag är så fokuserad på ett mål att jag förlorar medvetenheten om det som sker runt omkring mig. Att ställa frågan "Vad missar jag just nu" gör att jag lägger märke till färger, former, varelser, händelser på ett helt nytt sätt. Jag blir medveten om vindriktningen, om ekorren uppe i trädet, om färgen på huset jag just gick förbi, en annan människas ansikte... Allt det som ligger bortom det som medvetandet omedelbart registrerar. Och det är ofta just här det riktigt spännande sker!

Testa själv! I olika sammanhang, i olika situationer, vid olika tidpunkter - ställ dig frågan "Vad missar jag just nu?"

2 kommentarer:

  1. Kloka ord. jag tar till mig dem. Fast idag måste jag omedvetet ha tagit till mig det redan på morgonen, då jag gick ut och undersökte trädgårdens alla väsen. Såg att de otäcka spindlarna varit vaken och spunnit vackra nät. Sen besökte jag ett gammalt hus och såg en hel del intressanta varelser. Men hur blind kommer jag ändå inte vara i morgon... Det är då jag ska påminna mig om dina ord.
    Ljus å frid

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns så mycket att upptäcka - även i den egna trädgården. Bara man kommer ihåg att hålla sina sinnen öppna. Lycka till med det!

    SvaraRadera