måndag 21 november 2011

Tracking i mörker

I helgen var jag i Alingsås och hälsade på min mor. På söndagen åkte jag tillbaka till Stockholm, men väl där på kvällen begav jag mig direkt iväg till "tracking" i mörker. Vi var en grupp som under ledning av Conny övade smygteknik, vår intuitiva förmåga att känna av andras närvaro, samt spårning i mörker med hjälp av ficklampa (släpljus avslöjar fantastiskt mycket om ett fotspår! Samma sak har jag ju erfarenhet av med hällristningar. De kan vara helt osynliga i dagsljus, men framträder tydligt i släpljus nattetid!)

Att vara i skogen i natten är ju en alldeles speciell känsla. Inte minst med en grupp människor som tillsammans rör sig i tystnad. Synsinnet får kapitulera till fördel för sinnen som hörsel, känsel, lukt...

Det är som nattens skog är en helt annan värld än den skog man upplever dagtid. Andra varelser rör sig i markerna. Det råder en trolskhet och en stillhet som är mäktig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar