torsdag 1 februari 2018

Början av februari

Det är den första februari idag. Snökaos i norra Sverige men här är det mildväder. +4 grader.

Jag satt och skrev då jag hörde gröngölingen här utanför. Den lockade ut mig. Jag gick upp i bredablicksdungen. Såg en större fågel flyga, var det gröngölingen?
Ett tag senare kom vad jag tror var samma fågel tillbaka. Men nu hörde jag på det skränande lätet att det var en nötskrika!

Gick till platsen vid jordkällaren. fuktigt överallt, ibland fläckar med snö, på de kallaste ställena. Ett bra sätt att identifiera var kylan samlas, antar jag.

Mycket löv och barr på marken. Mest lönnlöv och tallbarr.

Såg växterna på marken. Det kala blåbärsriset utan sina små blad, men även några andra växter som spirat upp.

Jag kände vinden från sydväst. Kände den mot kinden, såg den i trädgrenarnas rörelser, såg det i molnen som flödade förbi över himlen. Solen lyste, delvis täkt av molnen. Den befann sig ganska lågt men med tanke på att det var middagstid är det säkert nästan den högsta höjden den når nu.

Gick fox walk tillbaka. Hörde småfåglarna bland träden men såg dem inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar